No lacking – zo blijf je fit tijdens de ramadan

Over een maand is het weer zover: de gezegende maand van de Ramadan! Dit betekent een maand van bezinning, zuivering, bewustwording, maar ook veel gezelligheid en lekkere hapjes. Het is daarom ook niet gek dat velen zich hierdoor laten meeslepen, wat kan leiden tot de extra (ongewenste) kilo’s of ongezond eetgedrag. Hoe zorg je er nou voor dat je fit en gezond de Ramadan doorkomt?

Focus je op het behouden van je vorm
Sporten tijdens de ramadan klinkt niet echt als muziek in je oren. Toch is het mogelijk én neemt het veel voordelen met zich mee. Je kunt het beste vlak voor of na de iftar sporten. Tijdens de ramadan kun je je beter focussen op het behouden van je spiermassa en vorm in plaats van afvallen of meer spiermassa creëren. Leg je focus op krachttraining en laat cardio achterwege in verband met teveel vochtverlies. Drink na het sporten zo snel mogelijk een proteïne shake en neem eventueel wat dextrose en glutamine in. Zo bescherm je je lichaam tegen spierafbraak.

promo_Nike-Hijab7055
Bron: Nike

Verminder de intensiteit van je workout
Om je energie reserves niet aan te tasten kun je de intensiteit van je trainingen verminderen. Train je normaal een uur? Maak hier dan 45 minuten of een halfuur van. Til je normaal 14 kilo in gewichten? Maak hier dan 8 kilo van. Ook kun je je tijd besteden aan interval training of circuit training. Hierbij combineer je cardio met krachttraining. Een interval training bestaat meestal uit 8 oefeningen waarmee je in een korte tijd vet verbrand maar ook aan je conditie werkt.

Drink, drink, drink!
Zodra het tijd is voor de iftar, grijp je meestal direct naar wat water. Zorg ervoor dat je tussen iftar en suhoor minimaal 2,5 liter water drinkt.

Let op je voeding
Tijdens de ramadan is het verleidelijk om je na de iftar vol te eten met lekkernijen. Eet producten met langzaam verteerbare koolhydraten, zoals volkorenbrood en zilvervliesrijst. Dit is gezonder dan bijvoorbeeld wit brood en je zult merken dat je er langer van vol zit. Vermijd zo veel mogelijk gefrituurde hapjes en zoetigheid.
Ook kan het voorkomen dat je niet de nodige vitaminen en voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is daarom belangrijk om gezond te eten. Daarom kun je eventueel vitamines slikken om je lichaam optimaal te laten werken. Let op! Vitamines en supplementen zijn geen vervanging van een gezonde en gevarieerde voedingsschema.

Jameela Magazine wenst iedereen ramadan mubarak en ontzettend veel succes en liefde toe!

Header foto bron: Nike

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s